Ryhmässä vetelehtijät – laiskottelun ja lorvimisen jäljillä

Kirjoitin taannoin deindividuaatiosta: joukossa ihminen menettää kosketuksensa omaan itseensä ja tekee päättömyyksiä. Sukua tälle ilmiölle on ryhmässä vetelehtiminen (engl. social loafing). Kyse on siitä, että ryhmätilanteissa ihmisten velvollisuuden- ja vastuuntunto heikentyvät.

Lepäily houkuttaa ryhmässä

Suurta voimainponnistusta vaativat tilanteet kuten pesukoneen siirtäminen tai auton työntäminen hoidetaan ryhmätyönä. Tavallisesti joukossa on joku tai joitakin, jotka eivät anna aivan kaikkeaan tavoitteen eteen. Lepäily saattaa houkuttaa, koska ryhmässähän on monta, jotka kyllä punnertavat työn loppuun.

Ensimmäinen ilmiötä selvittänyt tutkimus liittyi köydenvetoon (Max Ringelmann, 1913). Köydenvetojoukkueen yhteinen voima ei ollut sen yksittäisten jäsenten huippusuoritusten summa vaan jäi tätä alhaisemmaksi. Joku tai jotkut pinnasivat.

Eivät vain pianon kantajat…

Sittemmin lukuisat lisätutkimukset ovat vahvistaneet johtopäätöksen: ryhmätyötilanteissa yksilö ei yritä yhtä innokkaasti kuin sellaisessa tilanteessa, jossa hän toimisi yksin.

Tämä pätee myös henkisiä ponnistuksia vaativiin tilanteisiin (Henningsen, Cruz & Miller 2000). Opiskelijoille annettiin luettavaksi oikeustapaukseen liittyvä teksti, ja tehtävänä oli antaa tapauksesta tuomio. Kun koehenkilöt saivat tehtävän osana ryhmää, he muistivat myöhemmin tekstin yksityiskohtia heikommin kuin ne, jotka toimivat yksin.

Opiskelijoiden motivaatio omaan suoritukseen heikkeni, kun he ajattelivat muiden olevan heidän tukenaan tehtävän suorittamisessa.

Mistä lorvailu johtuu?

Tämä mielenkiintoinen ryhmädynamiikan ilmiö on monen tekijän summa. Erään teorian mukaan alamme sluibailla, jos emme usko, että ponnistelumme tuottaa riittävää henkilökohtaista hyötyä (Collective Effort Model).

Tässä yhteydessä puhutaan myös vapaamatkustaja-efektistä: ihmiset pyrkivät hyötymään toisten tekemästä työstä, mikäli voivat toimia näin ilman seurauksia. Ryhmätilanteet tarjoavat mainion tilaisuuden “piiloutua joukkoon”. (Karau & Williams 2001).

Voi käydä myös niin, että koska ryhmän jäsenet epäilevät muiden ottavan tehtävän keskimääräistä rennommin, he itsekin laskevat omaa työmääräänsä, jotta eivät jäisi ainoiksi uurastajiksi. Tämä lisää yleistä laiskottelua.

Vetelehtimisen vakavat seuraukset

Ryhmässä vetelehtimisestä voi koitua vakavia seurauksia. Ryhmän yksittäiset jäsenet eivät ehkä kanna omaa vastuutaan, koska ajattelevat asioiden hoituvan yhteistyönä ja muiden tekevän heidänkin osuutensa. Missä tahansa korkean turvallisuustason järjestelmässä (lentoliikenne, sotilastoiminta, turvallisuusorganisaatiot, ydinvoimalat) seuraukset voivat olla kohtalokkaat.

[Alunperin kirjoitin tässä kohtaa: "Kitty Genovesen kuuluisa tapaus liittyy tähän ilmiökokonaisuuteen. Kyseinen nainen joutui 1960-luvulla kotikadullaan New Yorkissa puukotuksen uhriksi. Pahoinpitelyä kesti puoli tuntia, ja kolmisenkymmentä ihmistä näki tapahtuman kotiensa ikkunoista. Kukaan ei tehnyt mitään auttaakseen naista. Kukaan ei edes soittanut poliisia. Ihmiset ajattelivat, että joku muu on jo toiminut eikä heidän tarvitse." - - Minulle kuitenkin huomautettiin (ks. kommentit alla), että tapaus on todennäköisesti jonkinasteinen moderni myytti, vaikka se esiintyykin kaikissa alan oppikirjoissa. Asiasta tehdyn uudehkon tutkimuksen mukaan ei voida osoittaa, että todistajia oli reilut kolmekymmentä tai että he olisivat nähneet puukotuksen tai että kukaan ei olisi tehnyt asialle mitään.]

Laiskottelua torjumaan

Kuinka torjua ryhmässä vetelehtimistä? Yleisavain tähän on ryhmän toiminnan valvominen ja työn edistymisen seuraaminen. Yksilöille ja koko ryhmälle on hyvä antaa palautetta työn etenemisestä ja työsuoritusten laadusta.

Ryhmän jäsenille tulee osoittaa yksilöllisiä ja mielekkäitä tehtäviä, jotta he kokisivat enemmän vastuuta omasta suorituksestaan. Kunkin ryhmän jäsenen tulisi kokea, että juuri heidän osuutensa on tarpeellinen tai jopa välttämätön ryhmän suorituksen onnistumisen kannalta.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että yksittäinen ryhmän jäsen tekee erityisen paneutunutta työtä, jos hän ajattelee, että ryhmä arvioi hänen suorituksensa.

Vielä yksi ohje: Liian helppoja tehtäviä ei pidä ryhmälle antaa. Ne ryhmän jäsenet, jotka pitävät itseään muita parempina ja taitavampina, laiskottelevat erityisen herkästi, kun tehtävä on helppo. Kun tehtävä oli erityisen vaikea, nämä omasta mielestään välkyt ahkeroivat innokkaasti päästessään näyttämään muille erinomaisuutensa. Ensimmäisessä tapauksessa he eivät kokeneet rooliaan mitenkään tärkeäksi, kun taas vaikean tehtävän koittaessa he näkivät osuutensa välttämättömäksi. (Huguet, Charbonnier & Monteil 1999)

Helppojen tehtävien antamisesta näyttää seuraavan aina rutosti laiskottelua. Asiaa ei helpota laisinkaan se, että valtaosa ihmisistä pitää itseään keskimääräistä erinomaisempina…

Kirjallisuus

Henningsen, D.D.; Cruz, M.G & Miller, M.L. (2000) “Role of social loafing in predeliberation decision making.” Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 4, 168-175.
Huguet, P.; Charbonnier, E. & Monteil, J. (1999) “Productivity loss in performance groups: People who see themselves as average do not engage in social loafing.” Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 3, 118-131.
Karau, S.J. & Williams, K.D. (2001) “Understanding individual motivation in groups: The collective effort model.” In M.E. Turner (ed.), Groups at work: Theory and research. Applied social research (s. 113-141). Mahwah: Erlbaum.
Aiheesta on myös Wikipediassa erinomainen artikkeli.
Kategoria(t): Ei kategoriaa. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta kohteessa Ryhmässä vetelehtijät – laiskottelun ja lorvimisen jäljillä

  1. Kiitos Jussi – etenkin tuosta viittauksesta Kitty Genovesen tapaukseen. Tutustuin linkkaamaasi Manning, Levine & Collins -kokoonpanon artikkeliin aiheesta, ja näyttää siltä, että on aihetta muokata omaa tekstiä.

Vastaa käyttäjälle Antti Mustakallio Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>